זה שעולה וזה שיורד

ההתפתחות החשובה ביותר של השבוע החולף היתה הפריצה המחודשת של מחירי האנרגיה.

אמנם נכון, זה היה שבוע גדוש בהתפתחויות, מהן מהותיות מבחינה כלכלית/ פיננסית ומהן רק מבחינה תקשורתית ותדמיתית (ממסיבת העיתונאים של ברננקי ועד לחתונה המלכותית). אבל מה שישפיע על מספר האנשים הרב ביותר בזמן הקצר ביותר – ולכן צפוי להכריע את הכיוון של הכלכלה העולמית – הוא מחיר הנפט, ובהקשר מעט רחב יותר, מחירי האנרגיה.

הרושם העולה מהמדיה הפיננסית הוא שיש חגיגה גדולה בתחום הסחורות – אבל זה לא מדויק. ישנה, לכל היותר, חגיגה קטנה שם, וההוכחה לכך היא שמחיריהם של שורה ארוכה של סחרות לא חצו את, ואף לא התקרבו אל, השיאים שנקבעו בהם בחודשים ינואר, פברואר או, במקרים מסוימים, מרס ותחילת אפריל. תופעה זו נכונה לגבי הגרעינים, וגם עבור סוכר ועוד. אבל מה שבאמת חשוב – שני רק למחירי האנרגיה – הוא שמחירי הנחושת לא רק שלא הצליחו לחתור לשיאים חדשים, אלא אפילו ירדו בחוזקה לקראת סוף השבוע. הסיבה לכך היא, כך יש לשער, ההתפתחויות בכלכלת סין, אבל לכך נחזור בהזדמנות אחרת.

רושם אחר שנוצר בעיקבות פרסום-יתר בתקשורת המיינסטריימית, הוא שהגיאות במחירי המתכות היקרות משקפת תופעה כללית בתחום הסחורות, תופעה המונעת על ידי פחד מהאינפלציה שבדרך. מבלי לומר מילה (בשלב זה) לגבי האינפלציה הקיימת וזו שבדרך, העובדות הן שמחירי המתכות היקרות זזים בכיוון הפוך משל רוב הסחורות.

להלן כמה גרפים לבסס את הנ”ל:

מחיר החיטה, חוזה ליולי 2011, נובמבר 2010 – אפריל 2011

המקור: אתר הוול סטרייט ג’ורנאל

מחיר הסוכר, נובמבר 2010 – אפריל 2011

המקור: אתר הוול סטרייט ג’ורנאל

מחיר הנחושת, חוזה ליולי 2011, נובמבר 2010 – אפריל 2011

המקור: אתר הוול סטרייט ג’ורנאל

מחיר הכסף, חוזה ליולי 2011, נובמבר 2010 – אפריל 2011

המקור: אתר הוול סטרייט ג’ורנאל

עכשיו נעבור למחירי הנפט ושל הגז הטבעי. התיקון שהתרחש במחיר הנפט בתחילת אפריל התברר כאירוע חולף שפינה את מקומו לחידוש העליות, הן בחוזה בניו יורק (המוצג למטה) והן בחוזה של נפט מסוג ברנט בלונדון (ההופך להיות החוזה החשוב והקובע בשוק הנפט).

מחיר נפט גולמי, פברואר – אפריל 2011

המקור: אתר הוול סטרייט ג’ורנאל

אולם הפעם זה לא היה רק נפט ותזקיקיו. הפעם הצטרף אל החגיגה – וזו אכן חגיגה אמיתית ובעלת משמעות גדולה יותר אפילו מזו המשתוללת במתכות היקרות – מחיר הגז הטבעי, לאחר תקופה ארוכה מאוד שבה הוא נשחק עד לרמות שפל היסטוריות. העליות החדשות של השבוע החולף מקרבות את מחיר הגז לרמות של התיקון החד-אך-הקצר-למדי של ינואר השנה – שלאחריו חזר המחיר לרמות שפל חדשות, כפי שניתן לראות בגרף:

מחיר הגז הטבעי בארה”ב, חוזה ליולי 2011, מאי 2009 – אפריל 2011

המקור: אתר הוול סטרייט ג’ורנאל

מה גורם לעליות במחירי האנרגיה? קשה להמשיך ולייחס את כל הענין למהפכה בלוב, מפני שזה כבר הפך למצב מתמשך. ייתכן שהסעודים באמת אינם מסוגלים לפצות על אובדן התפוקה הלובית, אם בכמות ואם באיכות. ייתכן שגורמים אחרים וצרות במדינות אחרות משחקים תפקיד. אבל השורה התחתונה היא שמחירי הנפט עולים לרמות שהכלכלה העולמית איננה מסוגלת לשאת.

את זעקות השבר מפיהם של נהגים ישראלים ניתן לשמוע גם מעמיתיהם בכל מדינה בעולם, מלבד קומץ קטן שבהן המחירים מסובסדים. באלו האחרונות, הבעיות התקציביות שייגרמו על ידי סובסידיות אלה יכו באזרחים בדרכים אחרות. אצל כל השאר, הכסף שהולך למלא את מיכל הבנזין פשוט חסר לאנשים בכיס. אצל הכלכלנים זה מכונה “הפחתה בהכנסה הפנויה”, וזה ממש כמו מס, אלא שהמקבל הוא משרד האוצר של מדינה מפיקת-נפט.

התוצאה הישירה של עליית מחיר הנפט היא גל אינפלציוני. את זה, טוענים ברננקי, הנגיד הבריטי קינג וכמה נגידים אחרים, אפשר לספוג מפני שהיא תהיה תופעה חולפת. מדוע הם חושבים שהגל יחלוף? מפני שהאפקט השני של עליית מחירי הנפט הוא אותה הפחתה בהכנסה הפנויה אשר, גם אם מצבם של הכלכלות המפותחות היה שפיר, היה עלול לגרום למיתון. במצבם הנוכחי החלש והשברירי, ניתן לדלג על הסייג “עלול” ולהתכונן למיתון.

בכלכלות המתעוררות, בהן הצמיחה מהירה והאינפלציה כבר עולה בחדות, לבנקים המרכזיים אין בכלל ברירה וכמעט כולם עוסקים בהעלאת הריבית מזה כמה חודשים. כל מדינות ה-“BRIC” מעלות את הריבית במרץ, ואולי זה מה שמצנן, סוף-סוף, את מחירי הנחושת.

לסיכום: ייתכן שנפילת הדולר מפחידה יותר, ואין ספק שנסיקת הכסף דרמטית יותר. אבל מה שחייב לרתק את כל מי שעוסק בכלכלה הריאלית, בארץ או בעולם, הוא בראש וראשונה מחיר הנפט, העולה בהתמדה, ושני לו, את מחיר הנחושת, שדווקא מתחיל להישבר.

סוף

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *