הפתעה נעימה: הגירעון בחשבון השוטף התאדה – לפחות זמנית

הטוב, הרע והמכוער

 

  

הפתעה נעימה: הגירעון בחשבון השוטף התאדה – לפחות זמנית

מספר קוראים התלוננו שלפחות לקראת ראש השנה, הם קיוו שאכתוב משהו חיובי. זה רק מראה שמה שלא תעשה, אנשים יתלוננו. הרי נמנעתי כל השבוע מלכתוב על המהלך השקרי של דרגי, וגם עכשיו אני נמנע מלהגיב על חוסר השפיות של ברננקי (בהתאם להגדרתו של איינשטיין לחוסר שפיות: לחזור שוב ושוב על אותה פעולה, בציפייה להשיג תוצאה שונה). כל זה יחכה לשנה הבאה – יחד עם הנתונים החדשים מספרד היום, אותם לא אגלה מחשש לקלקל את מצב רוחו של מאן דהו. די לנו בעלייה הבלתי פוסקת בבורסה של מדריד (מעל 35% תוך כשבעה שבועות) – הרי ברור שה’משקיעים’ שם מבינים היטב מה הם עושים ומדוע.

 אז שהעולם יישרף (זה קורה ממילא…). אצלנו, אני שמח לבשר, ישנן חדשות טובות המקזזות במקצת את הבשורה הרעה של יום רביעי בתחום הסחר בטובין – והן לבטח חשובות הרבה יותר מהמדד הגבוה של היום, שהוא תופעה חולפת ולכן לא מדאיגה. מדובר בנתוני מאזן התשלומים לרבעון השני שפורסמו אתמול, ושלהפתעתי המוחלטת הצביעו על גירעון זניח של 90 מיליון דולר, זאת לעומת גירעון (מתוקן כלפי מטה) של 1.44 מיליארד דולר ברבעון הראשון השנה, וגירעון של 858 מיליון דולר ברבעון האחרון של 2011.

לא ארחיב את הדיבור על פרטי החשבון השוטף, אבל אבליט את הגורם המרכזי בשיפור הדרמטי הזה, והוא תחום הסחר בשירותים. בתוך תחום זה, הגורם המרכזי הוא מכירת שירותי תוכנה ושירותי היי-טק אחרים, אבל גם התיירות הקונבנציונאלית תרמה תרומה נכבדה. בסך הכל, ייצוא השירותים עלה במיליארד דולר לעומת הרבעון הקודם – שזה המון (7.5 מיליארד לעומת 6.5) – ומאידך ייבוא השירותים הצטמק במקצת. לכן העודף בתחום הסחר בשירותים כמעט הכפיל את עצמו לעומת הרבעון הראשון (2.36 מיליארד לעומת 1.26) ורשם תוצאת שיא לרבעון בודד.

 כאמור, אפשר וגם צריך להרחיב מאוד את הדיבור על הנושא הזה, אבל לעת עתה די בהערה מאוד כללית ומאוד חשובה אחת: כל השיפור העצום במאזן התשלומים של ישראל מאז אמצע שנות התשעים, המעבר לעודף בחשבון השוטף החל מ-2002, העודף השוטף מאז ועד אשתקד, והעודף הצפוי לחזור ולהפוך לתופעה קבועה החל מ-2013 או 2014 – כל המהפכה הזאת נובעת מצמיחת ההיי-טק, המוצאת את ביטויה הסטטיסטי בראש ובראשונה בסחר בשירותים. הגז יהיה, אם ירצה השם, רק הקצפת על העוגה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *