בצל הקורונה, בצל הכסף

 

17-03-20 

בצל הקורונה, בצל הכסף

 האייטם הזה הוא ‘אסטרטגי’ ומיועד להצביע על מקור המשבר העצום במערכת הפיננסית העולמית

בתחילת דרכי ככתב פיננסי, הייתי צריך לכתוב סיכום של המסחר היומי בבורסה התל-אביבית. תוך זמן קצר, משימה זו הפכה לפשוטה ואפילו משעממת – לפחות בימים כתיקונם. כמובן שבתקופות משבר, העניין וההיקף גברו, אבל כמעט ולא היו מצבים שהציבו קושי להסביר מה קורה וגם מה גורם למה שקורה לקרות.

אם יש עדיין כתבים המסקרים את השווקים – כלומר אם לא החליפו אותם ברובוטים שתוכנתו לזהות את התופעות הבולטות ולהתוות סביבן ‘סקירת בורסה’ – אני מרחם עליהם בימים אלה, ובמיוחד היום(17/3). אפילו לסכם את העובדות לגבי שוק אחד – מניות, מט”ח, נפט – אינו דבר פשוט, אבל להסביר את ההתפתחויות בשוק כלשהו הפך לכמעט בלתי-אפשרי. כל השווקים הפיננסיים קשורים זה בזה בטבורם, והגורמים הפועלים על כל אחד משתלבים עם גורמים אחרים בשווקים אחרים, עד שכמעט אי-אפשר להפריד את החוטים בסבך שנוצר.

הדרך היחידה להבין את התמונה המורכבת היא להתרומם מעל כל הזירות הבודדות ולנסות להגיע לעמדה המאפשרת ‘מבט ממעוף הציפור’. בנקודה דמיונית זו בשמים, מה שיצטייר כמכנה המשותף של כל השווקים, כל הסוחרים וכל הפרשנים הוא העיסוק במגפה המתפשטת.

ואכן, כפי שכבר ציינו במאמר קודם (‘הטרם תדע’, 9.3), התפרצות נגיף הקורונה הוא הגורם הישיר לרוב מה שקורה בשווקים – ולבטח לעוצמת הפחד שמאפיין את הפעילות. אבל אותה תצפית רחבה מגבוה עלולה לפספס את הגורם המרכזי, האמיתי והאולטימטיבי האחראי לטירוף המערכות שאוחז במערכת הפיננסית העולמית.

ההוכחה לכך היא שהבנקים המרכזיים הגדולים, ובראשם הפד (וגם בנק ישראל אצלנו) נוקטים בהרבה פעולות דרמטיות ועוצמתיות, השמורות לשימוש במצבי חירום, שהאפיון של כמעט כולם הוא להוסיף המון נזילות למערכת הפיננסית. מאחר וכל בר-דעת מבין שהוספת נזילות במצב שבו הפועלים לא יוצאים לעבודה והצרכנים לא יוצאים לקנות לא רק שלא מהווה פתרון להשפעת המגפה על המשק אלא הוא צעד לא-רלבנטי לחלוטין – אזי נשאלת השאלה, למה כולם עושים את זה?

תשובה אפשרית היא שהבנקאים המרכזיים הינם כולם טיפשים ,שאינם מבינים כלום. אמנם, יש מבקרים קבועים שטוענים בדיוק את זה, אבל ככלות הכל, הסבר זה הוא בלתי-סביר ולא מתקבל על הדעת.

תשובה אחרת, נכונה לדעתי אבל מפחיד הרבה יותר מהמחשבה שכל ראשי המערכת אינם מבינים את המצב, הוא שהם מבינים את המצב לאשורו ועושים את מה שעושים כדי למנוע קטסטרופה כלכלית-פיננסית שפוטנציאל ההרס שלה מאפילה אפילו על זה של המגפה.

מדובר במצב – לא איום, אלא מצב קיים ההולך ומתעצם במהירות גדולה – של שיתוק המערכת הפיננסית בגלל מחסור בנזילות. כלומר, ובפשטות – מדוע שופך הפד סכומים דמיוניים (טריליוני דולרים) לתוך המערכת הפיננסית העולמית? מפני שזה מה שחסר לה ונחוץ לה’ ממש כאוויר לנשימה, ואם היא לא תקבל את האוויר/ נזילות / כספים האלה היא תגווע.

וכדי להבהיר את המצב עוד יותר, נמשיך את התסריט: אם לבנקים לא יהיה כסף להלוות לסקטור העסקי, הרי שהפירמות – כולל vגדולות ביותר – לא יוכלו לתפקד והם יפשטו את הרגל.

ואולי ההסבר הפשוט ביותר וההבחנה הברורה ביותר בין שני האיומים הוא זה: הקורונה כבר גורמת למיתון עולמי, על כל המשתמע מכך – וככל שמצב החירום סביב המגפה יתארך, כך יעמיק המיתון ונזקו יגדל. לעומת זאת, אם לא יצליחו להפשיר את הקיפאון שאחז ואוחז במערכת הפיננסית, אזי הבנקים הגדולים והמוסדות הפיננסיים ופירמות רבות אחרות יקרסו, והעולם ידלג על המיתון ויעבור הישר לשפל שעומקו יעבור בהרבה את זה של שנות ה-30 במאה העשרים.

זהו הרקע למה שקורה בשווקים במהלך השבוע האחרון, לתנודתיות המטורפת וחסרת-התקדים במסחר ולצעדי המדיניות התכופים, המבוהלים והכמעט-מיואשים שאנחנו עדים להם.

את ההסבר המלא, אפילו בגרסה המקוצרת, להיווצרות המחסור בנזילות – שלא לדבר על ההסבר מדוע הצעדים שננקטו עד עכשיו עזרו רק במעט ולא הביאו מזור אמיתי – כל זה דורש מקום וזמן רב לכתוב, לקרוא ולהבין. מאמר קצר המסביר היטב את הצעדים של הפד של היום, הוא

https://www.zerohedge.com/markets/global-financial-crisis-20-cpff-down-amfl-mmiff-pdcf-and-taf-deck

וסקירה מעמיקה ומפורטת הרבה יותר, מפרשן שהיה בעבר בלב תהליך התכנון והעשיה של מדיניות הפד, נמצא כאן

https://www.zerohedge.com/markets/zoltan-stares-abyss-fed-has-failed-here-what-powell-must-do-right-now-avoid-catastrophe

אבל אם תשאל מה השורה התחתונה, זה מסוכם בראיון הזה עם ג’ים ביאנקו

https://www.zerohedge.com/markets/jim-bianco-one-biggest-moments-truth-financial-market-history

כאשר השורה התחתונה שלו היא:

This is unlike anything we’ve seen in our lifetime. What’s going on in financial markets today exceeds the financial crisis of 2008, it exceeds 9/11, it exceeds the tech peak, and it exceeds the 1987 crash. Maybe 1929 is still bigger, but few of us were alive then. We’re writing a new chapter for American and world history textbooks. We’re only a few pages into it, and we’re not sure how it will end, but our grandchildren will one day learn school about the great pandemic of 2020 and what it meant for world history.

 

והמילה האחרונה שלי, לעת עתה היא אותה מילת מפתח שאני דבק בה מזה שנים, הרבה לפני שהמשבר הבלתי-נמנע התגבש בפועל סביב מגפת הקורונה: מזומנים.

מי שיהפוך את נכסיו למזומנים יוכל לשרוד את המשבר. הימים האחרונים הוכיחו שאין “מקלטים בטוחים”. במסגרת מה שמכונה “the global margin call” – הדרישה לפרוע חובות ולסגור חשיפות –נאלצים המשקיעים למכור את כל סוגי הנכסים בכל מחיר שניתן להשיג. במצב זה, רק מזומנים (ונכסים קרובים לנזילות מלאה, כגון מק”מ של מדינות סלבנטיות) שומרים על ערכם.

ולפני זה ומעל זה, אנא שמרו על בריאותכם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *