נקודות בולטות לציון בתחילת המפולת

הירידות החדות המתרחשות בימים האחרונים בכמעט כל שוקי המניות בעולם, והמתגברות היום, אינן מפתיעות ואינן צריכות להפתיע.

זה אמור לא רק לגבי אנשים כמוני, המשוכנעים לאורך כל הדרך כי העליות של מרס 2009 – אפריל 2010 אינן אלא ‘ראלי של שוק דובים’, שבעקבותיהן יגיע סבב נוסף ואף חמור יותר של מפולת. העובדה היא ששוקי המניות – בדומה להתנהגותם ב-2007 – היו גם הפעם כמעט האחרונים לקרוס. המירווחים בשוק האג”ח בין אג”ח קונצרני לאג”ח ממשלתי כבר התרחבו על פני החודשיים האחרונים, והתשואות על אג”ח ממשלתי (של ארה”ב, לפחות) טיפסו בהדרגה עד שהגיעו בימים האחרונים לרמות המבשרות על מיתון קשה ביותר, אם לא שפל ממשי.

אבל האופטימיסטים התבצרו בתפיסותיהן לגבי הרווחיות הטובה והעולה שצפויה לדעתן אצל רוב החברות, עד שאשליות אלה התנפצו תחת מטר של נתוני מקרו שליליים מסביב לעולם – אבל בעיקר מסין ומארה”ב. עכשיו התקוות מפנות את מקומן לאכזבות, וכדור השלג צובר תאוצה במהירות מפחידה.

להלן מספר נקודות שנראות לי ראויות לציון על רקע התמונה הכללית של מה שמצטייר כשלבים ראשונים של מפולת משמעותית:

1)       ממזרח תיפתח הרעה: סין ממשיכה להוביל את התהליך, והנפילה החדה של הבורסה בשנחאי ביום ג’ היה האות למה שקרה בשאר העולם בהמשך. ירידה זו הביאה את המדד בשנחאי אל מתחת לרמה של 2,500, לאחר תקופת דשדוש בין 2,500 – 2,600. בהמשך (היום), נפל המדד אל מתחת ל-2,400 – ועוד היד נטויה, מפני שנפילה זו איננה אלא השתקפות בורסאית של ההיחלשות ההדרגתית של המשק הסיני. כתוצאה מכך, התקווה (חסרת-היסוד) לפיה סין תושיע את העולם מתפוגגת.

מדד בורסת שנחאי, סוף מרס עד היום

המקור: אתר הוול סטרייט ג’ורנאל, נתונים מסופקים ע”י Thomson Reuters


2)       מסין ליפן. הבורסה שם כמובן חלשה עד חלשה מאוד – אבל הין חזר להתחזק בצורה דרמטית, והגיע היום ל87/88 ין לדולר. אמנם עלייה בין היא תמיד סימן מובהק של משבר, מפני שהיא משקפת לחץ על משקיעים ממונפים שמימנו את עצמם בהלוואות נקובות בין, ועכשיו הם נאלצים לסגור את הפוזיציות ולהחזיר את החוב. אבל ייתכן שהקו התקיף של ראש הממשלה היפני החדש (שהיה קודם שר האוצר), בכיוון של הפחתת הגירעון, תורם את חלקו להתחזקות הין.

3)       מפליא הרבה יותר הוא המצב בשוק המט”ח. הירידות בבורסות אינן מלוות בירידות במטבעות ועלייה של הדולר, כפי שקורה בדרך כלל, כנראה מפני שעליית הדולר מיצתה את עצמה לעת עתה ושוק המט”ח תופס מקום משני, לפחות באופן זמני.

4)       בהקשר זה, יש לשים לב לחוזקה של הליש”ט, במיוחד ביחס לאירו אבל גם ביחס לדולר – כנראה על רקע המדיניות של הידוק פיסקלי, עליה הכריזה הממשלה החדשה בשבוע שעבר. בעיקרון, מי שמודיע על הידוק פיסקלי זוכה היום לתגובה חיובית בשווקים – הילך הרוח הפך אנטי-גירעוני באופן קיצוני.

5)       עדיין בהקשר המטבעות, חולשת האירו מבריחה משקיעים אירופאיים ואחרים לכיוון שוויץ ויוצר לחץ אדיר כלפי מעלה של הפר”ש. נסיונות ההתערבות של הבנק המרכזי של שוויץ עלו בתוהו – כלומר, עלו בהמון כסף למשלם המיסים, שמימן את רכישת מיליארדים רבים של אירו, כאשר שוויים יורד מיום ליום במונחי פר”ש, אבל כל זה ללא הועיל. הן בריטניה והן שוויץ יסבלו מהייסוף במטבעות שלהן ביחס לאירו, שהוא שותף הסחר העיקרי של שניהן. מאידך, הייצואנים הגרמנים צוחקים וצוהלים – לכן הבורסה בפרנקפורט נפגעת הרבה פחות מאלו של פריז, לונדון וציריך.

6)       לבסוף, תחום הסחורות משתתף בנפילה הכללית ואף מוביל אותה במובנים מסויימים. הגרעינים היו חלשים במיוחד והגיעו שוב לרמות שפל של שנה/ שנתיים, לפני שהתירס והחיטה רשמו תיקון חד אתמול. קשה להאמין שזו יותר מתופעה חולפת, ובינתיים החולשה התפזרה הלאה ומקיפה אפילו את המתכות היקרות…

מחיר החוזה של תירס לספטמבר, יולי 2009 – יולי 2010

המקור: אתר הוול סטרייט ג’ורנאל, נתונים מסופקים ע”י Thomson Reuters

סוף

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *