מניות הבנקים שוב מובילים את השוק למטה

אלו ימים של מבוכה עבור כל מי שמנסה לסחור בשווקים הפיננסיים. ירידות חדות בשבוע שעבר פינו את מקומם לעליות בסופו וליום של עליות משמעותיות ביום ג’, לאחר סוף-שבוע ארוך בניו יורק ובלונדון. אבל יום של ירידות חדות במיוחד אתמול (ד’) שוב הפך את הקערה על פיה. התוצאה, כאמור, היא מבוכה גדולה אצל מנתחים טכניים, כאשר האיתותים שהם קולטים משנים כיוון בתדירות גבוהה וכמעט יומית.

במצב זה כדאי להתנתק מהפעילות העכשווית ולהתבונן בתמונה הרחבה יותר. דרך אחת לעשות זאת היא להרחיב את היריעה מבחינת פרק הזמן עליו מסתכלים – במקום ימים או שבועות, לראות את התמונה על פני חודשים רבים או אפילו כמה שנים. דרך שנייה היא לערוך השוואה בין סקטורים שונים או בין שווקים שונים, בתקווה שמתוך ההשוואה יעלו מסקנות.

בבלוג הקודם התייחסתי לביצועים הנחותים של סקטור הבנקאות ( בארה”ב וגם באירופה – בתגובה לבקשתי, קורא אדיב הפנה לעבר מדד מניות של בנקים אירופאים, שאישר שביצועי הבנקים האירופאים אכן היו גרועים יותר לאורך השנים מעמיתיהם האמריקנים). על בסיס זה, ניתן להמשיך את הניתוח ההוא ולהציג השוואה בין מדד הבנקים בורסה האמריקנית, ה-KBW, לבין המדד הרחב המקובל, ה-500 S&P.

ההשוואה הראשונה מתייחסת לאתמול בלבד:

מדד ה-KBW, יום המסחר 1-6-11

מדד ה-KBW, יום המסחר 1-6-11

המקור: אתר הוול סטריט ג’ורנאל

מדד ה-S&P, יום המסחר 1-6-11

המקור: אתר הוול סטריט ג’ורנאל

ניתן לראות שמדד הבנקים פתח בירידה הרבה יותר תלולה מזו של המדד הכללי – שגם הוא פתח בירידה לא-מבוטלת. יתרון זה של הבנקים נשמר לאורך היום – נסיונות ההתאוששות שלו היו סמליים יותר, הירידה לקראת סוף היום היתה חדה יותר והתוצאה הכוללת היתה בהתאם: מדד הבנקים ירד ביותר מ-4%, לעומת ירידה של 2.28% “בלבד” במדד הרחב.

עכשיו נשווה את המסחר על פני עשרת ימי המסחר האחרונים:

מדד ה-KBW, 18/5 – 1/6

מדד ה-KBW, 18/5 – 1/6

המקור: אתר הוול סטריט ג’ורנאל

מדד ה-S&P, 18/5 – 1/6

ה-S&P, 18/5 – 1/6

המקור: אתר הוול סטריט ג’ורנאל

כאן רואים שעוצמת הירידה במדד הבנקים אתמול היתה גדולה בהרבה מהירידה במדד הרחב. מדד הבנקים חלף בקלילות על פני רמת השפל שהוא רשם בשבוע שעבר וכרה שפל חדש ועמוק בהרבה, בעוד שהירידה במדד הרחב טרם עברה את רמת השפל של יום רביעי שעבר. כמו כן, ההתאוששות במדד הבנקים בימי שישי ושלישי (שלשום) לא התקרבה לרמת השיא של ה-19-20 למאי, בעוד שהמדד הרחב טיפס עד, וטיפה מעבר, לאותה פסגה שנרשמה שבוע קודם.

איך נראים הדברים בפרספקטיבה של חודש?

מדד ה-KBW, 2/5/11 – 1/6/11

מדד ה-KBW, 2/5/11 – 1/6/11

המקור: אתר הוול סטריט ג’ורנאל

מדד ה-KBW, 2/5/11 – 1/6/11

מדד ה-KBW, 2/5/11 – 1/6/11

המקור: אתר הוול סטריט ג’ורנאל

מדד הבנקים מציג תמונה מושלמת של מגמת ירידה, בדמות סדרה של שיאים ושפלים שכל אחד מהם נמוך מקודמו. השבר של אתמול נראה חד במיוחד ולכן מבשר רעות. לעומתו, המדד הרחב גם מציג תמונה של חולשה, אבל פחות קודרת – השיא של ההתאוששות האחרונה היה ברמה גבוהה יותר מהקודם, ולמרות שאין ספק שמדובר במגמת הירידה, השיפוע שלה פחות תלולה: הירידה החודשית של מדד הבנקים מסתכמת ביותר מ-7%, לעומת כ-4% במדד הרחב.

לבסוף, נרחיב את היריעה גם מבחינת הזמן: איך התפתחו שני המדדים במהלך ארבע השנים האחרונות – תקופה המקיפה הן את הירידות הגדולות, שהתחילו בקיץ 2007, והן את ההתאוששות שהתחילה במארס 2009?

המקור: אתר הוול סטריט ג’ורנאל

החלק העליון של התרשים מציג את התפתחות שני המדדים, לפי השינוי באחוזים ביחס לנקודת ההתחלה, בתחילת יוני 2007. קל לראות שהמדד הרחב נשאר מעל מדד הבנקים לאורך כל התקופה, ושהפער ביניהם הלך והתרחב עם הזמן.

בשיא השפל הגיעה הירידה במדד הרחב לכ-55%, אבל במדד הבנקים הירידה הגיעה בשיאה לכ-85%.

היום, לאחר כ-27 חודשים של התאוששות בשוק, צמצם המדד הרחב את ירידתו למעט יותר מ-10%, בעוד שמדד הבנקים עומד רחוק היום מרמתו ביוני 2007 בכמעט 60% — כלומר היקף הירידה לעומת השיא של מדד הבנקים היום היא גדולה יותר מהירידה במדד הרחב בנקודת השפל של מרס 2009.

המסקנות העולות ממצגת זו ברורות למדי:

1)       המשבר הפיננסי/ כלכלי היה ונשאר משבר חוב, שמוקדו היה ונשאר במערכת הפיננסית.

2)       השוק אינו מאמין לרגע שהמשבר במערכת הפיננסית חלף או טופל.

3)       מניות הבנקים ממשיכות להוביל את השוק כלפי מטה. חולשתן הנוכחית מבשרת רעות לשוק הרחב.

4)       אם אכן יש קשר בין ביצועי המניות למצבן של החברות אותן הן מייצגות, אזי השוק זועק שדברי הרגיעה של המימסד הפוליטי ושל הבנקאים הבכירים ביחס למצבם של הבנקים הגדולים הם שקר, הטעיה וטיוח.

סוף

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *