אדמה חרוכה ברוסיה

הסיפור הגדול של השבוע החולף, ברמה עולמית, היה זה של השריפות ברוסיה. בתור תופעת טבע, ומבחינת העוצמה וההיקף האדיר שלה, מדובר באירוע עצום – שלא לדבר על מפחיד. אם דבר כזה היה מתרחש במדינה מערבית, לא כל שכן בארה”ב, הוא היה זוכה לכיסוי לעומק ולרוחב, מהשטח ובאולפנים, מהאספקט המדעי ועד לסיפורים אנושיים מסמרי-שיער ושוברי-לב. אבל מאחר ומדובר בעיירות נידחות ברוסיה שהלהבות מכלות אותן בסיטונאות, הטיפול של כלי התקשורת המערביים היה מצומצם, ושל כלי התקשורת הישראליים  — אפסי.

מהמעט שהתפרסם במדיה המיינסטריימית, ובגיבוי מצד הבלוגוספירה, היה ניתן ללמוד על אסון גדול-מימדים, שמציג את המושג “אדמה חרוכה” באור חדש ושונה. בעבר, מול צבאות נפוליאון ב-1812 וכנגד הפלישה הנאצית של 1941-42, השתמשו הרוסים בטקטיקה של שריפת היבולים החקלאיים שלהם במטרה לחבל ביכולת של האויב להתקדם ולהחזיק מעמד בתוך שטחיה העצומים של רוסיה.

הפעם, הטבע – “כוח עליון”, במונח הביטוחי – החליט להבעיר, לשרוף ולחרוך את האדמה הרוסית ואת כל הנמצא עליה. כרגיל, מכת טבע התבררה כבעלת עצמה יותר גדולה מכל מכה שבני-אנוש מסוגלים להנחית על עצמם בכוחות עצמם.

מבחינת המערכת הפיננסית/ כלכלית העולמית, ההשפעה הישירה ביותר והדרמטית ביותר של שריפת שטחים כה נרחבים ברוסיה ובאוקראינה היתה הזינוק במחירי הדגנים, ובעיקר במחיר החיטה. אם בסוף יוני היו מחירי החיטה (ושל דגנים אחרים) מדשדשים ברמות הנמוכות ביותר של השנה-שנתיים האחרונות – כפי שכתבנו כאן בזמנו – הרי שמה שקרה במהלך יולי ובתחילת אוגוסט ניתן לראות בתרשים 1 למטה.

תרשים 1: מחירי החיטה בבורסת הסחורות בשיקאגו, 6 למאי – 6 לאוגוסט

המקור: אתר הוול סטרייט ג’ורנאל, נתונים של תומסון-רויטרס

זהו מקרה קלאסי של ראלי המונע על ידי גורמים שמחוץ לשוק – במקרה זה, בצורת ואח”כ שריפות שהשמידו את היבול הרוסי וממילא פגעו בצורה קשה ביבול העולמי. השיא הגיע ביום רביעי שעבר, כאשר הנשיא פוטין הכריז על איסור ייצוא של חיטה עד סוף השנה האזרחית. מהלך זה הקפיץ את המחיר בכ-60 סנט נוספים לכל בושל, מכ-7.50 דולר לכ-8.10. למעשה, המחיר באותו יום היה ‘קונים בלבד’ או, בעגה של שוקי הסחורות, limit up.

אולם מיד אח”כ הגיע מהפך, שהוריד את המחיר ביום שישי בעוצמה מקבילה לעלייתה – והירידה החדה נמשכה הבוקר באירופה. ייתכן שירידה זו מסמנת את סוף העלייה החדה, שהעלתה את מחיר החיטה בכ-80% תוך מספר שבועות. אבל ייתכן גם שזהו פסק זמן בלבד. כאשר מדובר במצבים כאלה – מה שמכונה weather markets  — בהם הכל תלוי במזג האוויר, הדברים יכולים לנוע לכאן או לכאן בפרעות, כפי שכבר קרה, ולהמשיך כך תקופה לא קצרה, עד שהתמונה הסופית מתבהרת.

אין ספק שתהיה נהירה גדולה לזרוע חיטה מצד איכרי צפון ודרום אמריקה – אבל זהו סיפור לשנה הבאה, ולפחות לחודשי החורף. בטווח הקצר, העולם יישען על היבול בצפון האמריקה וגם על האסמים, שלמרבה המזל נמצאים במצב טוב-עד-טוב-מאוד. בינתיים. כדאי להסתכל על הגרף של מחיר החיטה במהלך השבוע החולף, רק כדי לראות איך אפשר לסוחרים נועזים / טיפשים (כל אחד יבחר הכינוי הנראה לו מתאים) המשחקים במכשיר החוזה העתידי, בו המינוף הוא גבוה מאוד, לעשות או לאבד הון תוך שעות ספורות וימים ספורים.

תרשים 2: מחירי החיטה בבורסת שיקאגו, 2-6 אוגוסט

סוף

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *